Jaczyńska Agnieszka (historyk)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księbozbioru
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Dostępność
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Czytelnia Dorośli
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Jaczyńska Agnieszka (historyk)
(-)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(207)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(182)
Fabianowska Małgorzata
(172)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(161)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(160)
Jachowicz Stanisław
(159)
Roberts Nora (1950- )
(155)
Lech Justyna
(138)
Prus Bolesław (1847-1912)
(131)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Zarawska Patrycja
(128)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(123)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(121)
Czechowicz Józef
(119)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(114)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(113)
Steel Danielle
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Rzehak Wojciech
(98)
Lenin Włodzimierz Iljicz (1870-1924)
(97)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Popławska Anna
(95)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(92)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Wilczek Piotr
(90)
Włodarczyk Barbara
(89)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(87)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Ławnicki Lucjan
(87)
Asnyk Adam
(86)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(86)
Ludwikowska Jolanta
(85)
Shakespeare William (1564-1616)
(85)
Bogdziewicz Monika
(84)
Tuwim Julian (1894-1953)
(82)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(81)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Baudelaire Charles
(77)
Masterton Graham (1946- )
(77)
Mróz Remigiusz (1987- )
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Supeł Barbara
(75)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(74)
Maliszewski Karol
(74)
Michalak Katarzyna (1969- )
(73)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(73)
Kornhauser Julian
(72)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(71)
King Stephen
(71)
Polkowski Andrzej
(71)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(70)
Syrokomla Władysław
(70)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(69)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Szulc Andrzej
(69)
Conrad Joseph (1857-1924)
(68)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(68)
Mazan Maciejka
(67)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(67)
Głowińska Anita
(66)
Lem Stanisław (1921-2006)
(66)
Sparks Nicholas (1965- )
(66)
Drewnowski Jacek (1974- )
(65)
Lange Antoni
(65)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(65)
Christie Agatha (1890-1976)
(64)
Ross Tony
(64)
Polak Grzegorz
(63)
Fleszarowa-Muskat Stanisława (1919-1989)
(62)
Spirydowicz Ewa
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Skowrońska Emilia
(60)
Adamus-Ludwikowska Jolanta
(59)
Chotomska Wanda
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Grisham John (1955- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Rok wydania
2000 - 2009
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Historia
(2)
Nauczanie
(2)
Akcja "Wisła" (1947-1950)
(1)
Holokaust
(1)
Żydzi
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1939-1945
(2)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Ukraina
(1)
Gatunek
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
2 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Teki Edukacyjne IPN)
Opis wg teki.
Dar Szkoła dla Dorosłych.
Pakiet edukacyjny „Stosunki polsko-ukraińskie w latach 1939–1947” przygotowany został przez pracowników Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej w Lublinie. Problematyka w nim omówiona jest jednym z trudniejszych zagadnień realizowanych na lekcjach historii, wiąże się z wieloma mitami, uprzedzeniami i stereotypami. Dlatego też wydawało się istotne zebranie i uporządkowanie wiedzy na temat stosunków polsko-ukraińskich z uwzględnieniem najnowszych ustaleń historyków polskich i ukraińskich. W pakiecie poruszonych zostało wiele ważnych zagadnień: od omówienia stosunków polsko-ukraińskich w okresie II Rzeczypospolitej, poprzez postawę Ukraińców we wrześniu 1939 r., politykę narodowościową okupanta niemieckiego i sowieckiego, losy Dywizji SS „Hałyczyna”, działalność polskiego i ukraińskiego podziemia, po – chyba najbardziej bolesne – wydarzenia dotyczące antypolskiej akcji Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów – Ukraińskiej Powstańczej Armii (OUN-UPA) z lat 1943–1944 na Wołyniu i w Galicji Wschodniej oraz akcji „Wisła” w 1947 r. Pakiet składa się z dwóch części: materiałów dla ucznia i dla nauczyciela. Wprowadzeniem do pakietu (część dla ucznia) jest esej omawiający stosunki polsko-ukraińskie w zakreślonych ramach czasowych autorstwa dr. Grzegorza Motyki. Dalej pakiet obejmuje biogramy najważniejszych postaci związanych z omawianą problematyką, słownik zagadnień oraz tablicę synchronistyczną ukazującą stosunki polsko-ukraińskie na tle wydarzeń na świecie w latach 1939–1947. Zamieszczony tu został także wybór materiałów źródłowych: relacje naocznych świadków wydarzeń, meldunki wojskowe oraz dokumenty normatywne. Wszystkie prezentowane źródła mają niezbędny opis, a przy większości dopisano pytania, które mogą być wykorzystane przez nauczyciela przy ich analizie. Ponadto pakiet obejmuje fragmenty prac historyków polskich i ukraińskich reprezentujących najważniejsze nurty historiografii obu stron oraz oficjalne oświadczenia władz polskich i ukraińskich. Na dołączonych do pakietu luźnych kartach znaleźć można kopie dokumentów i afiszy z epoki, zdjęcia, mapy i diagramy. Materiały te służyć mają obrazowemu przybliżeniu uczniom omawianych w pakiecie zagadnień. Część dla nauczyciela obejmuje przede wszystkim scenariusze lekcji dające nauczycielowi możliwość wykorzystania zamieszczonych w pakiecie materiałów. Scenariusze mogą być realizowane zarówno w gimnazjum jak i w szkole ponadgimnazjalnej. Ostatnim elementem pakietu jest bibliografia dla nauczyciela i ucznia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Dorośli
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teki Edukacyjne IPN)
Opis wg teki.
Dar Szkoła dla Dorosłych.
Prezentowany pakiet ma pomóc nauczycielom w przekazywaniu, a uczniom w przyswojeniu wiedzy o niewyobrażalnym mordzie blisko 6 mln europejskich Żydów, w tym 3,5 mln Żydów polskich. Służyć ma również ciągłemu kształtowaniu żywej pamięci o tych wydarzeniach, przede wszystkim o ofiarach, ich cierpieniu i śmierci, a także odwadze i determinacji tych, którzy przeżyli. Ma przypominać o sprawcach, ich ideologii i postawach, często pełnych nienawiści i pogardy dla życia, ale też o zachowaniach przez Hannah Arendt nazywanych „banalizacją zła”. Wreszcie ma pokazać zachowania i postawy świadków Shoah, których zróżnicowanie najlepiej pokazują zapiski doktora Zygmunta Klukowskiego ze Szczebrzeszyna. Pamięć o ofiarach powinna mieć wymiar uniwersalny i ogólnoludzki – Zagłada stanowiła przecież pogwałcenie powszechnie przyjętych zasad i zamach na ludzkość, ale też lokalny – Shoah to również śmierć „moich sąsiadów”. Pakiet dzieli się na dwie części: materiały dla ucznia oraz dla nauczyciela. Materiały dla ucznia obejmują esej omawiający przyczyny, poszczególne etapy i bilans Zagłady oraz słownik pojęć, biogramy, tablicę synchronistyczną, materiał źródłowy i fragmenty opracowań najwybitniejszych badaczy Shoah. Niektóre teksty i zdjęcia na załączonych planszach porażają swoją wymową, ale zamieszczono je celowo, gdyż tragizm i okrucieństwo wydarzeń stanowiły nieodłączny element Zagłady – tak po prostu było. W części dla nauczyciela znalazły się dwa scenariusze lekcji historii, zarówno na poziomie gimnazjalnym, jak i ponadgimnazjalnym, oba świadomie wykorzystujące tę samą relację Lipmana Sznajdera z Chełma. Autorzy pakietu chcieli pokazać w ten sposób, iż jeden materiał źródłowy może być skutecznie wykorzystany w nauczaniu na różnym poziomie. Scenariusz dla gimnazjum, przedstawiający Zagładę przez pryzmat losów żydowskiej rodziny z Chełma, a przez to w szczególny sposób kładący nacisk na „historię lokalną”, można modyfikować wykorzystując dzieje rodziny z innego polskiego miasta. Przybliżenie historii miasta ma podkreślić wielokulturowy charakter przedwojennej Polski. Z kolei skupienie się na relacji Sznajdera powinno wywołać wśród uczniów empatię wobec ofiar Zagłady. Na lekcję polskiego przygotowano scenariusz wykorzystujący technikę „dramy”. Czwarty scenariusz przeznaczony jest na lekcję wiedzy o społeczeństwie lub godzinę wychowawczą. W pakiecie znajdują się też dwie propozycje wycieczek edukacyjnych, przykładowe tematy esejów dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej oraz arkusze zadań do nowej matury. Bogaty materiał źródłowy daje nauczycielowi możliwość prowadzenia lekcji według własnych pomysłów. Zarówno w części dla nauczyciela, jak i dla ucznia zamieszczono bibliografię.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Dorośli
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej