Myślicki Ignacy (1874-1935)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księbozbioru
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Myślicki Ignacy (1874-1935)
(-)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(207)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(182)
Fabianowska Małgorzata
(172)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(161)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(160)
Jachowicz Stanisław
(159)
Roberts Nora (1950- )
(155)
Lech Justyna
(138)
Prus Bolesław (1847-1912)
(131)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Zarawska Patrycja
(128)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(123)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(121)
Czechowicz Józef
(119)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(114)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(113)
Steel Danielle
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Rzehak Wojciech
(98)
Lenin Włodzimierz Iljicz (1870-1924)
(97)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Popławska Anna
(95)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(92)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Wilczek Piotr
(90)
Włodarczyk Barbara
(89)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(87)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Ławnicki Lucjan
(87)
Asnyk Adam
(86)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(86)
Ludwikowska Jolanta
(85)
Shakespeare William (1564-1616)
(85)
Bogdziewicz Monika
(84)
Tuwim Julian (1894-1953)
(82)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(81)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Baudelaire Charles
(77)
Masterton Graham (1946- )
(77)
Mróz Remigiusz (1987- )
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Supeł Barbara
(75)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(74)
Maliszewski Karol
(74)
Michalak Katarzyna (1969- )
(73)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(73)
Kornhauser Julian
(72)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(71)
King Stephen
(71)
Polkowski Andrzej
(71)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(70)
Syrokomla Władysław
(70)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(69)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Szulc Andrzej
(69)
Conrad Joseph (1857-1924)
(68)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(68)
Mazan Maciejka
(67)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(67)
Głowińska Anita
(66)
Lem Stanisław (1921-2006)
(66)
Sparks Nicholas (1965- )
(66)
Drewnowski Jacek (1974- )
(65)
Lange Antoni
(65)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(65)
Christie Agatha (1890-1976)
(64)
Ross Tony
(64)
Polak Grzegorz
(63)
Fleszarowa-Muskat Stanisława (1919-1989)
(62)
Spirydowicz Ewa
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Skowrońska Emilia
(60)
Adamus-Ludwikowska Jolanta
(59)
Chotomska Wanda
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Grisham John (1955- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
1601-1700
(1)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Etyka
(2)
Antropologia filozoficzna
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia religii
(1)
Polityka
(1)
Temat: czas
1601-1700
(2)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Filozofów ; 9)
Wydawałoby się, że przy takich założeniach wszelka etyka w tradycyjnym znaczeniu tego słowa jest niemożliwa. Skoro wszystko jest "zaprogramowane", to nie ma miejsca na żaden wybór, nie ma też więc odpowiedzialności za własne czyny. Niemniej jednak, Spinozę uważa się za jednego z największych etyków, gdyż stworzył on pierwszy w historii system, w którym pojęcia "dobra" i "zła" nie są traktowane jak niezależne byty, lecz jako relacje między innymi bytami. Spinoza analizował kwestie etyczne dokładnie tak samo, jak to robił ze wszystkimi wcześniejszymi. Przy okazji tych rozważań zauważył, jako pierwszy w historii, że nie ma rzeczy, które są zawsze dobre lub zawsze złe, lecz że ich wartość etyczna zawsze zależy od relacji, w jakich się znajdują w stosunku do danego człowieka. Np.: jeśli ktoś jest chory i dostanie lek adekwatny do swojej choroby, to ten lek będzie dla niego dobrem; jeśli jednak ten lek przyjmie osoba chora na coś innego, może on jej poważnie zaszkodzić, jest więc dla tej osoby złem. Dokładnie to samo można też powiedzieć o relacji między dwiema dowolnymi osobami. Zło i dobro nie są więc wewnętrznymi cechami ludzi, lecz również wynikają z relacji między nimi. Jeden i ten sam człowiek może równocześnie czynić dobro jednemu człowiekowi i zło drugiemu. Okradzenie bogacza i rozdanie jego własności biednym jest czynieniem zła bogatemu i dobra biednemu. Praktycznie każde zdarzenie między ludźmi ma taki charakter – gdyż zawsze można znaleźć tych, którzy na tym zyskają i tych, którzy na tym stracą. Ten relatywizm etyczny w połączeniu z wcześniejszym determinizmem, doprowadził Spinozę do wniosku, że aktywne czynienie lub poszukiwanie dobra nie ma większego sensu i jedynym wysiłkiem, jaki warto podjąć w tym zakresie, jest osiągnięcie zrozumienia praw, wg których działa substancja. Jest to, jak mówi sam Spinoza w ostatniej "propozycji" zawartej w Etyce: "wiedza o jedności łącząca harmonijnie umysł z całą Naturą, która, gdy zaakceptowana, daje jedynie możliwe szczęście
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 12)
Jedno z podstawowych dzieł Spinozy. Zawarta w pracy koncepcja moralności jest oparta na materialistycznym pojmowaniu człowieka jako części przyrody. Człowiek jest tu przedstawiony jako integralny element natury, który swą przestrzeń "kulturową" (i także moralną) powinien budować zgodnie z jej prawami. Wszyscy podlegamy logicznym, racjonalnie poznawalnym prawidłowościom, lecz jako istoty racjonalne także sami tworzymy zasady i prawa, którym podporządkowujemy się w życiu społecznym. Spinoza był jednym z pierwszych, którzy dostrzegli iluzoryczność naszego poczucia wolności i wolnej woli. Człowiek może wybierać tylko w ramach dostępnych możliwości: nie zawsze też czyni to świadomie. Procesy intyicyjne, podświadome, niewyartykułowane w refleksji są dowodem na to, że rozumność wykracza poza pojęcie racjonalizmu, którym posługuje się humanistyka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej