Filozofia religii
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księbozbioru
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Autor
Myślicki Ignacy (1874-1935)
(1)
Spinoza Baruch de (1632-1677)
(1)
Spinoza Baruch de (1632-1677). Etyka
(1)
Spinoza Baruch de (1632-1677). Traktat o poprawie rozumu
(1)
Spinoza Baruch de (1632-1677). Traktat polityczny
(1)
Spinoza Baruch de (1632-1677). Traktat teologiczno-polityczny
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
1601-1700
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Powieść obyczajowa
(3474)
Powieść polska
(2668)
Powieść amerykańska
(2533)
Kobieta
(1876)
Powieść społeczno-obyczajowa
(1393)
Filozofia religii
(-)
Powieść angielska
(1227)
Literatura dziecięca polska
(1119)
Literatura piękna dla dzieci do 8 l.
(1114)
Literatura piękna dla młodzieży 11-14 l.
(1098)
Rodzina
(1005)
Poezja polska
(997)
Literatura polska
(949)
Literatura piękna dla dzieci 9-10 l.
(925)
Miłość
(924)
Powieść sensacyjna
(903)
Tajemnica
(864)
Przyjaźń
(858)
Powieść obyczajowa dla młodzieży
(680)
Opowiadanie polskie
(654)
Literatura młodzieżowa polska
(553)
Historia
(551)
Relacje międzyludzkie
(537)
II wojna światowa (1939-1945)
(532)
Powieść historyczna
(520)
Zwierzęta
(493)
Dziecko
(474)
Pamiętniki polskie
(466)
Zabójstwo
(463)
Śledztwo i dochodzenie
(459)
Powieść kryminalna
(452)
Powieść młodzieżowa polska
(452)
Powieść francuska
(450)
Powieść psychologiczna
(433)
Język polski
(421)
Opowiadanie dziecięce polskie
(406)
Rodzeństwo
(400)
Literatura
(399)
Sekrety rodzinne
(387)
Policjanci
(386)
Powieść niemiecka
(372)
Małżeństwo
(366)
Wojna 1939-1945 r.
(365)
Nastolatki
(361)
Magia
(359)
Powieść fantastyczna
(359)
Publicystyka polska
(346)
Żydzi
(346)
Dziewczęta
(338)
Relacja romantyczna
(336)
Filozofia
(324)
Wojsko
(310)
Pisarze polscy
(308)
Powieść rosyjska
(308)
Trudne sytuacje życiowe
(307)
Uczucia
(302)
Dzieci
(300)
Wychowanie
(292)
Osoby zaginione
(286)
Życie codzienne
(285)
Przedsiębiorstwo
(284)
Literatura piękna dla dzieci do lat 8
(270)
Dramat polski
(264)
Kultura
(263)
Boże Narodzenie
(261)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(258)
Wychowanie w rodzinie
(257)
Przestępczość zorganizowana
(250)
Książka mówiona
(248)
Sport
(241)
Wybory życiowe
(240)
Powieść obyczajowa dla dzieci
(236)
Matki i córki
(228)
Młodzież
(224)
Psychologia
(224)
Budownictwo
(223)
Polacy za granicą
(222)
Pedagogika
(221)
Powieść grozy
(219)
Literatura piękna dla młodzieży 15-16 l.
(217)
Powieść biograficzna
(216)
Inwestycje
(215)
Powieść wojenna
(213)
Zarządzanie
(212)
Dziennikarze
(207)
Powieść przygodowa dla młodzieży
(206)
Sztuka
(206)
Poezja dziecięca polska
(203)
Władcy
(203)
Uprowadzenie
(202)
Nauczanie
(200)
Powieść fantastyczna dla młodzieży
(199)
Zemsta
(194)
Literatura dziecięca amerykańska
(185)
Poszukiwania zaginionych
(181)
Powieść młodzieżowa angielska
(181)
Uczniowie
(181)
Podróże
(179)
Duchowieństwo katolickie
(176)
Polityka
(176)
Powieść dziecięca polska
(173)
Temat: czas
1601-1700
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Filozofów ; 9)
Wydawałoby się, że przy takich założeniach wszelka etyka w tradycyjnym znaczeniu tego słowa jest niemożliwa. Skoro wszystko jest "zaprogramowane", to nie ma miejsca na żaden wybór, nie ma też więc odpowiedzialności za własne czyny. Niemniej jednak, Spinozę uważa się za jednego z największych etyków, gdyż stworzył on pierwszy w historii system, w którym pojęcia "dobra" i "zła" nie są traktowane jak niezależne byty, lecz jako relacje między innymi bytami. Spinoza analizował kwestie etyczne dokładnie tak samo, jak to robił ze wszystkimi wcześniejszymi. Przy okazji tych rozważań zauważył, jako pierwszy w historii, że nie ma rzeczy, które są zawsze dobre lub zawsze złe, lecz że ich wartość etyczna zawsze zależy od relacji, w jakich się znajdują w stosunku do danego człowieka. Np.: jeśli ktoś jest chory i dostanie lek adekwatny do swojej choroby, to ten lek będzie dla niego dobrem; jeśli jednak ten lek przyjmie osoba chora na coś innego, może on jej poważnie zaszkodzić, jest więc dla tej osoby złem. Dokładnie to samo można też powiedzieć o relacji między dwiema dowolnymi osobami. Zło i dobro nie są więc wewnętrznymi cechami ludzi, lecz również wynikają z relacji między nimi. Jeden i ten sam człowiek może równocześnie czynić dobro jednemu człowiekowi i zło drugiemu. Okradzenie bogacza i rozdanie jego własności biednym jest czynieniem zła bogatemu i dobra biednemu. Praktycznie każde zdarzenie między ludźmi ma taki charakter – gdyż zawsze można znaleźć tych, którzy na tym zyskają i tych, którzy na tym stracą. Ten relatywizm etyczny w połączeniu z wcześniejszym determinizmem, doprowadził Spinozę do wniosku, że aktywne czynienie lub poszukiwanie dobra nie ma większego sensu i jedynym wysiłkiem, jaki warto podjąć w tym zakresie, jest osiągnięcie zrozumienia praw, wg których działa substancja. Jest to, jak mówi sam Spinoza w ostatniej "propozycji" zawartej w Etyce: "wiedza o jedności łącząca harmonijnie umysł z całą Naturą, która, gdy zaakceptowana, daje jedynie możliwe szczęście
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej