Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księbozbioru
(25)
Forma i typ
Książki
(24)
Publikacje popularnonaukowe
(24)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(25)
Placówka
Wypożyczalnia
(25)
Autor
Ajdukiewicz Kazimierz (1890-1963)
(2)
Ajdukiewicz Maria
(2)
Chmielewski Adam (1959- )
(2)
Hegel Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)
(2)
Ingarden Roman (1893-1970)
(2)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(2)
Kant Immanuel (1724-1804)
(2)
Kartezjusz (1596-1650)
(2)
Kierkegaard Søren (1813-1855)
(2)
Kornatowski Wiktor (1911-1975)
(2)
Kołakowski Leszek (1927-2009)
(2)
Krahelska Halina (1920-1992)
(2)
Landman Adam (1902-1969)
(2)
Platon (427-347 p.n.e.)
(2)
Popper Karl R. (1902-1994)
(2)
Swieżawski Stefan (1907-2004)
(2)
Toeplitz Karol (1936- )
(2)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(2)
Arystoteles (384-322 a.C.)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.). Fysika
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.). Perí poiītikī's
(1)
Augustyn (święty ; 354-430)
(1)
Augustyn (święty ; 354-430). O nieśmiertelności duszy
(1)
Augustyn (święty ; 354-430). O wielkości duszy
(1)
Awicenna (980-1037)
(1)
Baran Bogdan (1952- )
(1)
Bieńkowska Wiera (1912-1995)
(1)
Buchner Antoni (1941-2014)
(1)
Cierniakowa Zofia (1891-1983)
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e). O wróżbiarstwie
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.)
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.). Cato Maior de senectute
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.). Laelius de amicitia
(1)
Dąmbska Izydora (1904-1983)
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Jedlicki Witold
(1)
Kartezjusz (1596-1650). Rozmowa z Burmanem
(1)
Kartezjusz (1596-1650). Zarzuty kilku uczonych mężów dotyczące Medytacji wraz z odpowiedziami autora
(1)
Kartezjusz (1596-1650). Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora
(1)
Konczewska Helena
(1)
Kuc Leszek (1927-1986)
(1)
Leśniak Kazimierz (1911-1987)
(1)
Myślicki Ignacy (1874-1935)
(1)
Ockham William (ok. 1285-ok. 1349)
(1)
Peretiatkowicz Antoni (1884-1956)
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Euthyfrōn
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Polityk
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Sophistes
(1)
Podbielski Henryk (1939- )
(1)
Rousseau Jean-Jacques (1712-1778)
(1)
Rousseau Jean-Jacques (1712-1778). List o widowiskach
(1)
Seneka (ok. 4 p.n.e.-65)
(1)
Składanek Bogdan (1931- )
(1)
Spinoza Baruch de (1632-1677)
(1)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(1)
Turkowska Danuta
(1)
Wolter (1694-1778)
(1)
Wróblewski Witold (1938-2014)
(1)
Włodarczyk Tadeusz (1953- )
(1)
Śmigaj Józef
(1)
Świderkówna Anna (1925-2008)
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(25)
Okres powstania dzieła
2001-
(25)
Kraj wydania
Polska
(25)
Język
polski
(25)
Temat
Filozofia
(12)
Etyka
(6)
Metafizyka
(5)
Egzystencjalizm
(3)
Estetyka
(2)
Fizyka
(2)
Logika
(2)
Małżeństwo
(2)
Nauki społeczne
(2)
Państwo
(2)
Społeczeństwo otwarte
(2)
Teoria poznania
(2)
Świadomość
(2)
Antropologia filozoficzna
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Fenomenologia
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia kultury
(1)
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)
(1)
Marksizm
(1)
Nauki przyrodnicze
(1)
Newton, Isaac (1642-1727)
(1)
Ontologia
(1)
Patrologia
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Poetyka
(1)
Prawo
(1)
Szczęście
(1)
Umowa społeczna
(1)
Temat: czas
1801-1900
(5)
400-301 p.n.e.
(5)
1701-1800
(4)
1601-1700
(3)
500-401 p.n.e.
(3)
1901-2000
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
1301-1400
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Grecja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(23)
Fizyka i astronomia
(1)
25 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 17)
Tytuł oryginału: "Die Phänomenologie des Geistes".
Fenomenologia ducha Hegla jest jednym z najsłynniejszych dzieł w całej europejskiej historii filozofii. Jest to dzieło zdumiewające swą oryginalnością. Hegel wychodzi w nim wielorako poza koleiny, którymi posuwała się do tej pory myśl filozoficzna, i zarazem zamyka relatywnie krótki okres niezwykle dynamicznego rozwoju filozofii niemieckiej, zaczynający się od kantowskiego "przewrotu kopernikańskiego". Oryginalność stanowiska Hegla polega zwłaszcza na przerzucaniu pomostów między sferami, które zazwyczaj traktowane były rozłącznie. Myślenie i byt, świadomość i samowiedza, teoria i praktyka, prawda i fałsz - to tylko niektóre przeciwieństwa, które w jego filozofii się łączą. Zaś sama filozofia wtopiona jest w sposób organiczny w historię filozofii, ta zaś - w historię powszechną. I to właśnie stanowi specyficzny charakter tego dzieła. Hegel przedstawia w nim własne stanowisko filozoficzne, a zarazem jego "historyczną dedukcję", czyli szczególnego rodzaju historię filozofii i historię w ogóle, ponieważ konkretna filozofia wyraża zawsze jakąś postać świata. W samym tytule dzieła łączą się dwa przeciwieństwa - "duch", który jest najwyższą prawdą, i jego różne od prawdy przejawy, formy zjawiskowe, czyli "fenomeny". W koncepcji fenomenologii jako opisu różnych przejawów ducha w ich koniecznym następowaniu po sobie zawiera się idea istotnego związku między prawdą a fałszem. Droga do prawdy prowadzi przez błędy i nawet gdy prawda absolutna już się w świecie pojawiła, nie można jej poznać w inny sposób niż przez przejście w myśli całej tej drogi - drogi stopniowego uwalniania się od tego, co nie jest prawdą, lecz pozorem. W ostatecznym rezultacie, w wiedzy absolutnej, cała ta droga jest zawarta jako "zniesiona" - jej po-szczególne etapy są zanegowane o tyle, o ile pojmuje się je jako wyraz całej prawdy, ale zachowane jako "logiczne momenty" całości. Prawdą, absolutem jest duch. Ten Heglowski punkt widzenia nasuwał zawsze pytania o stosunek między absolutem a jednostką ludzką, absolutem a Bogiem, filozofią a religią. Historycy filozofii odpowiadali na te pytania na wszelkie możliwe sposoby. Nie ulega jednak wątpliwości, że absolut realizuje się dzięki historii, że historia dokonuje się dzięki aktywności jednostkowych podmiotów i że realizacją absolutu jest wiedza absolutna, mająca formę filozoficzną, pojęciową, w której forma religijna ulega zniesieniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 18)
Tytuł oryginału: "Die Phänomenologie des Geistes".
Fenomenologia ducha Hegla jest jednym z najsłynniejszych dzieł w całej europejskiej historii filozofii. Jest to dzieło zdumiewające swą oryginalnością. Hegel wychodzi w nim wielorako poza koleiny, którymi posuwała się do tej pory myśl filozoficzna, i zarazem zamyka relatywnie krótki okres niezwykle dynamicznego rozwoju filozofii niemieckiej, zaczynający się od kantowskiego "przewrotu kopernikańskiego". Oryginalność stanowiska Hegla polega zwłaszcza na przerzucaniu pomostów między sferami, które zazwyczaj traktowane były rozłącznie. Myślenie i byt, świadomość i samowiedza, teoria i praktyka, prawda i fałsz - to tylko niektóre przeciwieństwa, które w jego filozofii się łączą. Zaś sama filozofia wtopiona jest w sposób organiczny w historię filozofii, ta zaś - w historię powszechną. I to właśnie stanowi specyficzny charakter tego dzieła. Hegel przedstawia w nim własne stanowisko filozoficzne, a zarazem jego "historyczną dedukcję", czyli szczególnego rodzaju historię filozofii i historię w ogóle, ponieważ konkretna filozofia wyraża zawsze jakąś postać świata. W samym tytule dzieła łączą się dwa przeciwieństwa - "duch", który jest najwyższą prawdą, i jego różne od prawdy przejawy, formy zjawiskowe, czyli "fenomeny". W koncepcji fenomenologii jako opisu różnych przejawów ducha w ich koniecznym następowaniu po sobie zawiera się idea istotnego związku między prawdą a fałszem. Droga do prawdy prowadzi przez błędy i nawet gdy prawda absolutna już się w świecie pojawiła, nie można jej poznać w inny sposób niż przez przejście w myśli całej tej drogi - drogi stopniowego uwalniania się od tego, co nie jest prawdą, lecz pozorem. W ostatecznym rezultacie, w wiedzy absolutnej, cała ta droga jest zawarta jako "zniesiona" - jej po-szczególne etapy są zanegowane o tyle, o ile pojmuje się je jako wyraz całej prawdy, ale zachowane jako "logiczne momenty" całości. Prawdą, absolutem jest duch. Ten Heglowski punkt widzenia nasuwał zawsze pytania o stosunek między absolutem a jednostką ludzką, absolutem a Bogiem, filozofią a religią. Historycy filozofii odpowiadali na te pytania na wszelkie możliwe sposoby. Nie ulega jednak wątpliwości, że absolut realizuje się dzięki historii, że historia dokonuje się dzięki aktywności jednostkowych podmiotów i że realizacją absolutu jest wiedza absolutna, mająca formę filozoficzną, pojęciową, w której forma religijna ulega zniesieniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 23)
"Czy w dzisiejszych czasach dysponujemy odpowiedzią na pytania, co właściwie rozumiemy pod słowem 'bytujący'? W żadnym razie nie. Dlatego trzeba na nowo postawić pytanie o sens bycia. Czy jednak dzisiaj fakt, że nie rozumiemy wyrażenia 'bycie', jest naszym jedynym kłopotem? Bynajmniej. Dlatego też przede wszystkim musimy na nowo obudzić zrozumienie dla sensu tego pytania. Zamiarem niniejszej rozprawy jest konkretne opracowanie pytania o sens 'bycia'. Prowizorycznym celem zaś będzie interpretacja czasu jako możliwego horyzontu wszelkiego w ogóle rozumienia bycia."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 15)
Pierwszy tom "Krytyki czystego rozumu" wprowadzał czytelnika w podstawy koncepcji Kanta. Wiemy już, w jaki sposób nasz aparat poznawczy określa naszą wiedzę na temat świata rzeczy. Rzeczywistość, którą odczuwany jako zewnętrzną, interpretujemy tak, jak pozwalają nam na to zmysły i intelekt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 16)
Tom drugi "Krytyki…" pokazuje dalsze konsekwencje Kantowskiego przewrotu. Śledzimy, co dzieje się z naszym poznaniem na wyższym poziomie. Człowiek bowiem nie tylko zdobywa i porządkuje wiedzę o rzeczach. Czyniąc to, tworzy zarazem bardzo szczególny świat pojęć, i również tę rzeczywistość interpretuje, również w niej żyje. Władzą, która rządzi w tej przestrzeni, jest rozum, kontaktujący się tylko z wewnętrznym światem intelektu, ale już nie ze światem rzeczy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 11)
Pierwsza pracę przełożyli Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie, drugą Stefan Swieżawski, trzecią Izydora Dąmbska.
Kartezjusz, francuski filozof i uczony, jest ojcem nowożytnej refleksji, tradycyjnego europejskiego sposobu myślenia i krytycznego uprawiania nauki. Był niewiarygodnie wszechstronnym, pracowitym i aktywnym uczonym. Choć wiele lat żył w ukryciu i samotności, brał też udział w wojnie, zajmował się dosłownie każdą uprawianą wówczas dziedziną nauki, był autorem wielu wynalazków i nauczycielem królowej Szwecji. Medytacje to w twórczości Kartezjusza tekst najważniejszy, a także jeden z podstawowych w filozofii w ogóle. Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora stanowią zaś ich nierozdzielną część, a zarazem wspaniały przykład filozoficznej dyskusji i refleksyjnego zaangażowania. Wielki spekulatywny umysł Kartezjusza wypróbowuje coraz to nowe wnioskowania, szukając, gimnastykując się, by oddać słowami wszystkie zawiłości problemu. Tekst zarzutów i odpowiedzi ma niesamowitą dynamikę, która w zderzeniu z logiczną dyscypliną poszczególnych wywodów daje efekt przypominający klasyczny dramat literacki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 10)
Pierwsza pracę przełożyła Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie, drugą Stefan Swieżawski.
Kartezjusz, francuski filozof i uczony, jest ojcem nowożytnej refleksji, tradycyjnego europejskiego sposobu myślenia i krytycznego uprawiania nauki. Był niewiarygodnie wszechstronnym, pracowitym i aktywnym uczonym. Choć wiele lat żył w ukryciu i samotności, brał też udział w wojnie, zajmował się dosłownie każdą uprawianą wówczas dziedziną nauki, był autorem wielu wynalazków i nauczycielem królowej Szwecji. Medytacje to w twórczości Kartezjusza tekst najważniejszy, a także jeden z podstawowych w filozofii w ogóle. Myśliciel opisuje perypetie umysłu, który szuka pewności w sprawie tego, co istnieje naprawdę i co jest jego własną treścią. Zanalizowane zostają najważniejsze umysłowe zjawiska: proces wątpienia, postrzegania i myślenia, oraz klasyczne problemy metafizyczne - istnienie Boga, pojęcia substancji i przyczyny, natura ciała i wyobraźni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 19)
W tomie I Albo-albo Soren Kierkegaard przyglądał się życiu estetycznemu, w którym artysta (artysta w szerokim sensie, np. uwodziciel) bawi się samym faktem, że może coś przedsięwziąć, bawi się kreacją, wolnością i możliwościami. I osiąga sukces.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 20)
Tom drugi wprowadza nas w stadium etyczne, dowodząc wyższości małżeństwa nad uwodzeniem. Nie chodzi bynajmniej o jakieś ascetyczne praktyki, mistycyzm i spektakularne ofiarowanie się Bogu. To byłby nadal estetyzm, a ponadto obojętność - czy to obojętność artysty zapatrzonego w sztukę, talent i to, co interesujące, czy mistyka zapatrzonego w Boga, własną doskonałość i to, co wzniosłe. Prawdziwy rycerz wiary, szczególna postać tego stadium, może być księgowym, królem lub kelnerką. Każdy może być człowiekiem niezwykłym, robiąc to, co do niego należy. Po lekturze książki Kierkegaarda przychodzi do głowy naiwna myśl: właściwie trudno uwierzyć, że ktoś coś takiego w ogóle wymyślił i napisał. Coś tak dobrego, z takim opanowaniem warsztatu, wszystkich poziomów znaczeń, z tym rozstawieniem pojęć i figur, z tak pomysłowymi konstrukcjami, takim bogatym stylem. Rzadko mamy do czynienia z dziełami, które zadziwiają nas aż do tego stopnia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 25)
Zbiór esejów z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Rozważania dotyczą klasycznych problemów filozoficznych i podstawowych pojęć, wokół których organizuje się kultura. Istota filozofii, natura prawdy, mechanizmy i typy osobowości, problem decyzji, autorytetu, religii, wreszcie (autoironiczne po części) pytanie o znaczenie humanistyki i humanistów – to zagadnienia, które Profesor bada ze swobodą i zainteresowaniem wytrawnego filozofa i historyka. Dla polskiego czytelnika uderzający jest szczery szacunek dla myśli Marksa, oparty na dogłębnej lekturze i prawdziwym zrozumieniu, oraz niechęć do wszelkich upraszczających interpretacji Marksowskiej filozofii. Cała tak książka bowiem to krytyka niesamodzielności myślowej, banalności w refleksji, urzeczawiającego i abstrakcyjnego podejścia do świata i życia. "Ludzki punkt widzenia pozwala nam nieograniczenie rozszerzać wiedzę o świecie, ale wszechświat nasz będzie miał zawsze tyleż wymiarów, ile my sami. Będzie on również w tym stopniu zamknięty albo otwarty, w jakim jest każdy z nas."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 9)
Suma logiczna jest świadectwem przekonania, że logika to droga do prawdy. I faktycznie, zastosowana tu zasada - powiedzielibyśmy dziś - ekonomii myślenia, słynna brzytwa Ockhama, niezmiernie przysłużyła się nauce i filozofii. Podobnie cenne było oddzielenie logiki i metafizyki, które otworzyło drogę nowoczesnemu sposobowi myślenia o języku, mechanizmach działania umysłu i łączenia słów z rzeczami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 4)
W świecie idei Platona jedną z najistotniejszych była idea państwa doskonałego, rządzonego przez mędrców- filozofów, realizującego takie wartości jak: Sprawiedliwość, Prawda, Dobro i Piękno. Warunkiem realizacji tych szczytnych celów było odrzucenie demokracji. Cóż bowiem miała i ma do zaoferowania demokracja, która zabiła tak prawego i uczciwego człowieka jak Sokrates, która podporządkowuje - tkwiącej w ciemnej jaskini- większości racje wykształconych elit i jednostek, która niweluje różnice wynikające z naturalnych dysproporcji zdolności i charakterów ludzi, która wreszcie zrównuje w prawach głupców i mędrców, oszustów i ludzi honoru?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 3)
Podczas lekcji Platon zauważa, że jego nauczyciel Sokrates, jest dziwnie roztargniony i zachowuje się inaczej niż dotychczas. Pełen podejrzeń, postanawia go śledzić. Wkrótce odkrywa, że mistrz, ściągając na siebie gniew swojej żony Ksantypy, ucieka z domu, by uczestniczyć w przyjęciu u swego przyjaciela, Agatona. Przyłapany na gorącym uczynku, Sokrates wyjaśnia Platonowi, czym jest sympozjum, na którym, oprócz jedzenia i picia, dyskutuje się o najważniejszej rzeczy na świecie. W końcu, ku wielkiej radości chłopca, zabiera go ze sobą na ucztę. W ten sposób uczeń będzie mógł zaspokoić ciekawość. Co jest najważniejsze na świecie? O czym mówi legenda, której bohaterami są ludzie-piłki, ukarani przez bogów za pychę? Wątek tej opowieści osnuty jest na sławnym Dialogu Platona Uczta. Po dwóch tysiącach lat nauki zawarte na stronach platońskich ksiąg, nie straciły niczego ze swej mądrości i piękna. Niniejsza opowieść, jak wszystkie inne z tej serii, pragnie przybliżyć młodemu czytelnikowi skarby filozofii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 21)
Tytuł oryginału: "The open society and its enemies. Vol. 1, The spell of Plato" 1962.
Opublikowana przed sześćdziesięcioma laty dwutomowa książka Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie zawiera wykład filozofii politycznej jej Autora. Tom I jest krytyczną analizą poglądów politycznych Platona - jego wizji "idealnego", autorytarnego i totalitarnego państwa; tom II zawiera krytykę historycyzmu Hegla i Marksa oraz irracjonalizmu i intelektualnej arogancji wszelkich proroctw historycznych, opartych na domniemanych niewzruszonych prawach historii. Koncepcjom tym Autor przeciwstawia ideę społeczeństwa otwartego, gwarantującego wolność jednostki, w szczególności wolność myśli, która umożliwia m.in. "inżynierię społeczną", tj. stopniowe poprawianie struktur i instytucji życia społecznego, zapobiega natomiast niebezpieczeństwom, jakie niesie wszelka forma niekontrolowanej władzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 22)
Tytuł oryginału: "The open society and its enemies. Vol. 2, The high tide of prophecy: Hegel, Marx, and the aftermath".
Opublikowana przed sześćdziesięcioma laty dwutomowa książka Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie zawiera wykład filozofii politycznej jej Autora. Tom I jest krytyczną analizą poglądów politycznych Platona - jego wizji "idealnego", autorytarnego i totalitarnego państwa; tom II zawiera krytykę historycyzmu Hegla i Marksa oraz irracjonalizmu i intelektualnej arogancji wszelkich proroctw historycznych, opartych na domniemanych niewzruszonych prawach historii. Koncepcjom tym Autor przeciwstawia ideę społeczeństwa otwartego, gwarantującego wolność jednostki, w szczególności wolność myśli, która umożliwia m.in. "inżynierię społeczną", tj. stopniowe poprawianie struktur i instytucji życia społecznego, zapobiega natomiast niebezpieczeństwom, jakie niesie wszelka forma niekontrolowanej władzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 14)
Pierwszą pracę przełożyła Antoni Peretiaktowicz, drugą przełożyła Wiera Bieńkowska.
Ze Wstępu tłumacza: Dzieło to różni się od innych prac Rousseau zarówno swoją bardziej naukową formą, bardziej dokładną, jak też swoją bardziej systematyczną treścią. Rousseau jest tu mniej literatem i publicystą, bardziej filozofem społecznym. Wprawdzie znajdujemy tu pewne zwroty retoryczne, jednak autor usiłuje utrzymać zamierzoną formę przedstawienia, ścisłą i rzeczową. Stara się uwzględnić najważniejszą literaturę polityczną, obalić przez argumentację logiczną rozpowszechnione poglądy. Jeżeli wreszcie zwrócimy uwagę na to, że "Contrat social” nie jest dziełem okolicznościowym, lecz był długo przygotowywany (pierwszy rękopis, tzw. rękopis genewski, został zapewne złożony około 1754r.), (...) to śmiało twierdzić możemy, że ze wszystkich dzieł Rousseau "Contrat social”jest najbardziej dojrzałym i przemyślanym oraz najbardziej odpowiadającym najgłębszym przekonaniom autora.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 6)
Lucjusz Anneusz Seneka doświadczył najwyższych zaszczytów i największych upokorzeń. Uczony Hiszpan, obdarzony niezwykłym talentem pisarskim i zniewalającym urokiem, sławny, bogaty, otoczony uznaniem obywatel Imperium Romanum - w wyniku szczególnego układu sił politycznych został wygnany na barbarzyńską wówczas Korsykę. Po powrocie Fortuna znów mu sprzyja, choć bywa przewrotna: zostaje nauczycielem i doradcą Nerona ze wszystkimi tego konsekwencjami. Także tą ostateczną - oskarżenie o udział w spisku przeciw Neronowi zmusza go do samobójstwa. Życie bogate w tak różnorodne doświadczenia nauczyło Senekę nieufności, przez co daleki był od czarno-białych sądów i wszelkich schematów. Słynne Listy do Lucyliusza są tego wyrazem. Jednocześnie, wręcz paradoksalnie, ukazują przeciwne dążenie Seneki: w chaosie prawd, nastrojów, idei chce odnaleźć proste zasady. Dlatego jego ideał mędrca jest zaskakująco surowy. Pięknie napisane Listy są nie tylko świadectwem epoki, manifestem sceptycyzmu, zbiorem klasycznych filozoficznych pytań i odpowiedzi. Przede wszystkim są zapisem dramatycznego poszukiwania tego, co ważne i słuszne. Poruszony lekturą czytelnik czuje niemal namacalnie, jak w wybitnym umyśle tego wielkiego filozofa toczy się trudny, pełen meandrów proces myślenia i rozumienia tego najbardziej skomplikowanego ze światów. Zastanów się więc, czy nie byłoby pożyteczne zalecenie następujące: żyj z ludźmi tak, jakby widział to Bóg; rozmawiaj z Bogiem tak, jakby słuchali tego ludzie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 12)
Jedno z podstawowych dzieł Spinozy. Zawarta w pracy koncepcja moralności jest oparta na materialistycznym pojmowaniu człowieka jako części przyrody. Człowiek jest tu przedstawiony jako integralny element natury, który swą przestrzeń "kulturową" (i także moralną) powinien budować zgodnie z jej prawami. Wszyscy podlegamy logicznym, racjonalnie poznawalnym prawidłowościom, lecz jako istoty racjonalne także sami tworzymy zasady i prawa, którym podporządkowujemy się w życiu społecznym. Spinoza był jednym z pierwszych, którzy dostrzegli iluzoryczność naszego poczucia wolności i wolnej woli. Człowiek może wybierać tylko w ramach dostępnych możliwości: nie zawsze też czyni to świadomie. Procesy intyicyjne, podświadome, niewyartykułowane w refleksji są dowodem na to, że rozumność wykracza poza pojęcie racjonalizmu, którym posługuje się humanistyka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
O szczęściu / Władysław Tatarkiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN : we współpracy z Agorą, copyright 2010. - 495, [1] strona ; 21 cm.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 24)
O SZCZĘŚCIU to nie tylko monografia pojęcia, ale raczej wielka, jak ją sam Profesor nazywa, summa de beatitudine, zbierająca najważniejsze myśli głównych twórców na temat szczęścia. Przedstawia zagadnienie szczęścia z najróżniejszych stron i perspektyw, przywołując różne czasy. Pełno w niej anegdot, przykładów, opowieści o pisarzach, artystach, poetach, filozofach, politykach. Tatarkiewicz stara się w ów charakterystyczny dla siebie, obiektywizujący sposób ocenić i docenić każdą koncepcję, każdy pomysł na szczęście. Zastanawia się, jak ma się ono do cierpienia, do nieszczęścia, do spokoju, zadowolenia czy pragnienia. A także w jakim stopniu zależy od naszej woli i natury, a w jakim musimy po prostu na nie poczekać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 13)
Pełna nazwa autora: François Marie Arouet de Voltaire.
Elementy filozofii Newtona zwracają uwagę na niedocenianą często rolę przełomu, jaki się dokonał za sprawą Sir Isaaca - który miał, zaznaczmy, prawdziwe szczęście trafić na świetnego popularyzatora w osobie Woltera. Anegdotę o jabłku spadającym na głowę Newtona znamy właśnie dzięki Wolterowi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej